Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο

Τεύχος: 23-24 (68-69)

  • Το eTwinning έργο Special Colors υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021-2022 σε συνεργασία 14 σχολικών μονάδων με σκοπό να διευρυνθεί κατά τη μάθηση το βιωματικό ερέθισμα, δια μέσου της σύλληψης της εικόνας, κάνοντας χρήση της φωτογραφικής μηχανής. Οι δραστηριότητες ενσωματώθηκαν σε γνωστικά αντικείμενα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ με τους αντίστοιχους γνωστικούς άξονες αποκτώντας διαθεματική προσέγγιση.
  • Το άρθρο αυτό πραγματεύεται τη διδασκαλία μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσα από προγράμματα και δράσεις περιβαλλοντικών προγραμμάτων σε συνάρτηση με την τέχνη. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί ένα αντικείμενο με ερευνητικό ενδιαφέρον λόγω των περιβαλλοντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κόσμος παγκόσμια και χρήζει περιβαλλοντικών παρεμβάσεων.
  • Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου – Κορδελιού βρίσκεται στη Δυτική Θεσσαλονίκη, μια από τις πιο επιβαρυμένες περιβαλλοντικά περιοχές. Η εγγύτητά του με τη βιομηχανική περιοχή της πόλης έχει ως αποτέλεσμα την ιδιαίτερα αισθητή καθημερινά ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο από τις παρακείμενες βιομηχανίες όσο και από άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες, γεγονός που επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και φυσικά των παιδιών. Αναγκαία λοιπόν κρίνεται η υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, υγείας των κατοίκων και γενικότερα βιωσιμότητας των πόλεών μας.

Τεύχος: 20 (65)

Τεύχος: 19 (64)

  • Κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019 στο Γυμνάσιο Μακροχωρίου Ημαθίας υλοποιήθηκε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο «Τα σκουπίδια κύκλους κάνουν στην αυλή μας». Στην περιβαλλοντική ομάδα συμμετείχαν 21 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου με σκοπό την ανάπτυξη δράσης μετά από την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο θέμα της ανακύκλωσης. Από τις πρώτες κιόλας συναντήσεις διαπιστώθηκε ο ενθουσιασμός και η διάθεσή τους να συμβάλουν δημιουργικά στην πραγμάτωση των στόχων της ομάδας. Μετά από πολλές και ποικίλες προτάσεις η ομάδα ονομάστηκε «Τα πράσινα βελάκια», ενώ δόθηκαν πρωτότυπα ονόματα και στις υποομάδες που προέκυψαν.
  • Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου Κορδελιού, ένα πολύ «ζωντανό» σχολείο στη δυτική πλευρά της πόλης της Θεσσαλονίκης, εκδίδει κάθε χρόνο ένα δεκαεξασέλιδο έντυπο, σαν σχολική εφημερίδα, με τον τίτλο: «Μαθητικά νέα2». Μαθητές ως μικροί δημοσιογράφοι γράφουν σύντομα και περιεκτικά κείμενα από δραστηριότητες που αναπτύσσουν ή ιδέες που επεξεργάζονται. Την περυσινή χρονιά οι μαθητές του τμήματος Στ1 υλοποιήσανε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα «Διαχείριση Ενέργειας και Περιβαλλοντικά Προβλήματα» και στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος οργανώσανε και τη ραδιοφωνική εκπομπή «Μια ανάσα για το Κορδελιό» την οποία και κοινοποιήσανε στο περιοδικό μας.

Τεύχος: 13 (58)

  • Εισαγωγή

     Πρόγραμμα με θέμα: «Άλλοι πετούν, άλλοι πεινούν»  και για τρία συνεχή χρόνια (2009 -2011), πραγματοποίησαν μαθητές της 3ης και της 4ης τάξης του  42ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Τις  δύο σχολικές χρονιές 2009-2010  πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με δίκτυο Unesco – Semep και συνεχίστηκε και την επόμενη σχολική χρονιά

Τεύχος: 7 (52)

  • Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό», το οποίο υλοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας , προσεγγίστηκε μέσα από καλλιτεχνικές δράσεις και τη μέθοδος της έρευνας - δράσης. Οι μορφές τέχνης που αξιοποιηθήκαν ήταν η ζωγραφική, η λογοτεχνία με τη συγγραφή παραμυθιού, η ηχογράφηση του παραμυθιού σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό και η αναμετάδοσή του, η μετατροπή του παραμυθιού σε σενάριο, η παραγωγή ταινίας μικρού μήκους και τέλος η οργάνωση τελετής λήξης του σχολικού έτους από την περιβαλλοντική ομάδα, που περιελάμβανε παρουσιάσεις δράσεων, χορό, τραγούδι και προβολή της ταινίας. Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του προγράμματος, προκειμένου να αξιολογείται και να ελέγχεται η αποτελεσματικότητα ή η αποδοτικότητα κάθε δράσης, υιοθετήθηκε το μοντέλο της έρευνας - δράσης, η οποία επιτρέπει τη διερεύνηση της βήμα προς βήμα διαδικασίας, ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση και να επιφέρονται βελτιώσεις και αναπροσαρμογές. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συγκεκριμένη έρευνα - δράση ήταν το ημερολόγιο, η παρατήρηση και οι συνεντεύξεις σε μαθητές.
  • Στο περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα, το οποίο είχε ως θέμα τις «μετακινήσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης», προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια μαθησιακή κοινότητα μέσα στη σχολική μας μονάδα, η οποία θα αλληλεπιδρούσε δια ζώσης, αλλά και διαδικτυακά. Η ομάδα αυτή, από 22 μαθητές της Α΄ Λυκείου, ως δημοσιογραφική ομάδα, ενημέρωνε με άρθρα της την τοπική κοινωνία, και συμμετέχοντας στο δίκτυο «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον», συνεργαζόταν μέσω διαδικτύου με άλλες δημοσιογραφικές ομάδες και ένα διεθνές πρακτορείο ειδήσεων. Το θέμα των αστικών μετακινήσεων επιλέχθηκε γιατί α) οι μαθητές μας μένουν σε μια περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης όπου η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με μέσα μαζικής μεταφοράς είναι δύσκολη, β) επιτρέπει τη διαθεματική προσέγγιση, γ) υπάρχει μεγάλη ποσότητα σχετικού υλικού διαθέσιμου για έρευνα στο διαδίκτυο, δ) είναι ένα επίκαιρο θέμα που ταλανίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης και ε) συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα γνώσεων που καλούνται οι μαθητές να αποκτήσουν στα πλαίσια διαφόρων μαθημάτων.
  • Στο τέλος κάθε χρονιάς, οι υπεύθυνοι περιβαλλοντικών προγραμμάτων καλούνται να παραδώσουν το υλικό που έφτιαξαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (τελικό προϊόν) καθώς επίσης την τελική έκθεση του περιβαλλοντικού. Σε αυτό το έγγραφο φαίνεται ευκρινώς η προτροπή για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος (βλ. ενότητα «παρουσίαση περιβαλλοντικού») καθώς επίσης η ανάγκη για αξιολόγηση του (βλ. ενότητα: «τρόπος αξιολόγησης του προγράμματος»).

Τεύχος: 6 (51) - 2014

  • Μπορεί μία εκδήλωση παρουσίασης εργασιών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών στο τέλος της χρονιάς, πέρα από την ικανοποίηση και χαρά των συμμετεχόντων, να δράσει εκπαιδευτικά και να επηρεάσει τους προσκεκλημένους ενήλικες; Μπορεί η Π.Ε. να υπερβεί τα όρια του σχολείου και να συνδεθεί με την κοινωνική πραγματικότητα που είναι και το ζητούμενο; Σε αυτό το άρθρο καταγράφουμε το χρονικό μίας εκπαιδευτικής δράσης Π.Ε., προϊόν συνεργασίας Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας, που έγινε προσπάθεια αυτής της σύνδεσης με την αφορμή του δημοψηφίσματος για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη.
  • Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού πρόγραμματος «We can change the World! It Needs it!” οι Έφηβοι Εθελοντές (Volunteens) του Π.Π.Σ.Π.Θ. εστιάζοντας στους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Οικονομία – Περιβάλλον – Κοινωνία, τον Ιανουάριο 2014 ολοκλήρωσαν τη μελέτη της κλιματικής αλλαγής, και το πρόβλημα που θεωρήθηκε σημαντικότερο για την πόλη της Θεσσαλονίκης ήταν η ατμοσφαιρική ρύπανση. Αποφασίζουν να δράσουν και σχεδιάζουν, οργανώνουν, υλοποιούν δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών για την μετακίνηση στην πόλη έτσι ώστε να μειωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Οι δράσεις κορυφώνονται τη βδομάδα Εθελοντισμού 2014 με τρίωρη δράση «Επιπτώσεις Κλιματικής Αλλαγής: ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ» την οποία οργανώνουν, και συντονίζουν οι Vοlunteens ενώ όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου συμμετέχουν ομαδοσυεργατικά σε αλληλεπιδραστικές εισηγήσεις και βιωματικά εργαστήρια στο χώρο του σχολείου. Η αξιολόγηση της δράσης αναδεικνύει μια πολλά υποσχόμενη πρόταση βιωματικής μάθησης εναλλακτικού τρόπου συνεργατικής μάθησης των εφήβων.
  • Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου υλοποίησε τη διετία 2012-14, πρόγραμμα Σχολικής Σύμπραξης Comenius με τίτλο "Landmarks and Monuments". Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου τους και να εκτιμήσουν την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών πολιτισμών καθώς και την αξία της διαφορετικότητας. Επιπλέον, απέβλεπε στην καλλιέργεια της «υπευθυνότητας στην ιδιότητα του πολίτη» και στη δημιουργία πολιτών που θα συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τεύχος: 3 (48)

Τεύχος: 2 (47)

Εγγραφή στο Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο