Μαθαίνουμε για τα δέντρα στην πόλη! Φυτεύουμε δέντρα στην πόλη!

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου – Κορδελιού βρίσκεται στη Δυτική Θεσσαλονίκη, μια από τις πιο επιβαρυμένες περιβαλλοντικά περιοχές. Η εγγύτητά του με τη βιομηχανική περιοχή της πόλης έχει ως αποτέλεσμα την ιδιαίτερα αισθητή καθημερινά ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο από τις παρακείμενες βιομηχανίες όσο και από άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες, γεγονός που επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και φυσικά των παιδιών. Αναγκαία λοιπόν κρίνεται η υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, υγείας των κατοίκων και γενικότερα βιωσιμότητας των πόλεών μας. Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά σε περιβαλλοντικά ζητήματα, ώστε να αναπτύξουν συμπεριφορές σεβασμού και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, και να διαμορφώσουμε, κατά το δυνατόν, τους αυριανούς ενεργούς πολίτες, οι οποίοι, συναισθανόμενοι την αξία τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής δράσης για το κοινό καλό, θα παλέψουν στο μέλλον για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής τους. Δεδομένου ότι στις ελληνικές πόλεις το ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο απέχει πολύ από τα διεθνή πρότυπα και τον μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών πόλεων, κρίνουμε ότι οι δεντροφυτεύσεις και ο εμπλουτισμός του αστικού πρασίνου αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες της βιωσιμότητας των πόλεών μας. Με αυτό το σκεπτικό και σε συνεργασία με το Κ.Ε.ΠΕ.Α Ελευθερίου – Κορδελιού και το Τμήμα Πρασίνου του δήμου Κορδελιού – Ευόσμου οργανώθηκε η συγκεκριμένη περιβαλλοντική δράση, που ως αποκορύφωμά της είχε τη δεντροφύτευση δεκατεσσάρων (14) δέντρων στην αυλή του σχολείου μας! Στιγμιότυπα από την περιβαλλοντική δράση μας μπορείτε να δείτε και στον σύνδεσμο: https://youtu.be/HKxwRBH0I1o

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

δεντροφύτευση, βιωσιμότητα, ατμοσφαιρική ρύπανση, προστασία περιβάλλοντος  

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1η Συνάντηση: «Προβληματισμός»

Τα παιδιά κατά καιρούς, στο πλαίσιο υλοποίησης προηγούμενων περιβαλλοντικών προγραμμάτων, έχουν προβληματιστεί για την κατάσταση στην αυλή του Σχολείου μας και έχουν σκεφτεί τρόπους βελτίωσής της (αντικατάσταση τσιμέντου με χλοοτάπητα, περισσότερα δέντρα, φύτεμα παρτεριών κ.ά.).

Καταγράφουμε τα υπάρχοντα δέντρα της αυλής και συζητάμε για το είδος και την προσφορά τους.

Διαπιστώνουμε μετά από συζήτηση ότι τα δέντρα στην αυλή μας είναι λίγα, γεγονός που υποβαθμίζει τον χώρο που ζούμε τόσο αισθητικά όσο και ως προς την ποιότητα ζωής μας (ιδιαίτερα τις ζεστές ημέρες δεν υπάρχει σκιά και η θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή).

2η Συνάντηση: «Τα οφέλη των δέντρων στην πόλη»

Μετά την προβολή σχετικών βίντεο και παρουσιάσεων (power point) συζητούμε για τα οφέλη των δέντρων στην πόλη (καθαρισμός ατμοσφαιρικού αέρα, χαμηλότερες θερμοκρασίες, επίδραση στο μικροκλίμα, ανάπτυξη μικρών οικοσυστημάτων, αναβάθμιση περιοχής, ποιότητα ζωής κ.ά.) και για τα προβλήματα που δημιουργούνται από την έλλειψη πρασίνου. Συμπληρώνουμε μια αφίσα με τα οφέλη των δέντρων στην πόλη. (Υλικό Κ.Ε.ΠΕ.Α.).

Κατασκευάζουμε αφισούλες ευαισθητοποίησης

3η Συνάντηση: «Το χιούμορ χωράει παντού»

Επιστρατεύουμε όλο το χιούμορ που διαθέτουμε και γράφουμε λεζάντες σε γελοιογραφίες σχετικές με το πράσινο στην πόλη (έλλειψη πρασίνου, σεβασμός και προστασία περιβάλλοντος, ποιότητα ζωής κ.ά.) (Υλικό Κ.Ε.ΠΕ.Α.).  


 

Παράλληλα, δημιουργούμε δικά μας κόμικς με θέμα τα οφέλη των δέντρων στην πόλη και τις επιπτώσεις από την έλλειψή τους, την καταστροφή των δασών κ.ά.

 4η Συνάντηση: «Οι ποιητές των δέντρων»

Γινόμαστε ποιητές και γράφουμε ποιήματα σχετικά με τα δέντρα και την προσφορά τους στον άνθρωπο!

Με τα ποιήματά μας κατασκευάζουμε ένα δεντροποίημα!

5η  Συνάντηση: «Τι δέντρα χρειαζόμαστε;»

Μετά την ενημέρωση από το Κ.Ε.ΠΕ.Α Ελευθερίου - Κορδελιού σχετικά με τα είδη των δέντρων που θα φυτευτούν στο σχολείο μας, βρίσκουμε πληροφορίες γι’ αυτά, ενημερωνόμαστε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (ανάπτυξη, ανάγκες σε νερό, αντοχή στην ατμοσφαιρική ρύπανση, περιποίηση κ.ά.) και παρουσιάζουμε τα ευρήματά μας στην τάξη. Με τις πληροφορίες αυτές κατασκευάζουμε καρτελάκια τα οποία θα κρεμαστούν στα δέντρα, ώστε να γνωρίσουν όλα τα παιδιά του σχολείου τα χαρακτηριστικά του κάθε δέντρου και τις ανάγκες του.

6η Συνάντηση: «Δέντρα και τέχνη!»

 Κατασκευάζουμε εικαστικές συνθέσεις με διάφορα υλικά και με θέμα τα δέντρα.

7η Συνάντηση: «Αγαπητέ κ. δήμαρχε…»

Ήδη έχουμε συζητήσει και καταγράψει κάποια βασικά περιβαλλοντικά προβλήματα της περιοχής μας στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών προγραμμάτων που υλοποιήσαμε καθώς και του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος, οπότε συντάσσουμε μια επιστολή προς τον Δήμαρχο με τις ανησυχίες μας, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας!

Ημέρα Δεντροφύτευσης (14 Ιουνίου 2021)

 Οι υπάλληλοι του δήμου έχουν ήδη ανοίξει τις τρύπες στο τσιμέντο της αυλής με την επίβλεψη της γεωπόνου του δήμου.

Οι εκπαιδευτικοί του Κ.Ε.ΠΕ.Α, οργανώνουν περιβαλλοντικά παιχνίδια κατά ομάδες παράλληλα με τη δεντροφύτευση.

Παραδίδεται στην Αντιδήμαρχο Πρασίνου κ. Α. Κορωνίδου, η επιστολή προς τον δήμαρχο κ. Κ. Μανδαλιανό.

Αποτελέσματα – Επίδραση

Τα παιδιά να:

  • ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα περιβαλλοντικά εντοπίζοντας προβλήματα της γειτονιάς και του σχολείου.
  • συμμετέχουν ενεργά σε ζητήματα που αφορούν στην ποιότητα ζωής τους.  
  • αναπτύξουν την υπευθυνότητά τους και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες φροντίζοντας τα δέντρα του Σχολείου μας.
  • αναπτύξουν τη συνεργατικότητα και ομαδικότητά τους με στόχο το κοινό καλό.
  • καλλιεργήσουν το αισθητικό τους κριτήριο και παράλληλα τη φαντασία και δημιουργικότητά τους.
  • γνωρίσουν τα οφέλη των δέντρων στην πόλη και να συνειδητοποιήσουν την αξία του πρασίνου για τη διατήρηση της ψυχικής και σωματικής τους υγείας.

Ευχαριστίες

 Ευχαριστούμε την κ. Α. Κορωνίδου, αντιδήμαρχο Πρασίνου, τις/τους εκπαιδευτικούς του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ελευθερίου – Κορδελιού (κ. Χρυσούλα Αθανασίου, κ. Νικολέττα Ριφάκη, κ. Γιώργο Σλαυκίδη και κ. Γιώργο Υφαντή) καθώς και τον διευθυντή του σχολείου μας κ. Βασίλη Χατζή για την οργάνωση της περιβαλλοντικής δράσης, την γεωπόνο του δήμου και τους δημοτικούς υπαλλήλους για την πολύτιμη βοήθειά τους και κυρίως τις/τους μαθήτριες/ές της Δ´ τάξης για την υπέροχη δουλειά τους, το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό τους!