Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Οι σχολικοί κήποι της Δυτικής Θεσσαλονίκης»

Συγγραφέας: 

Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της διαρκούς στήριξης των εκπαιδευτικών, που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας στην υλοποίηση περιβαλλοντικών Προγραμμάτων στη θεματική του σχολικού κήπου ανέλαβε την πρωτοβουλία δια της Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της ίδρυσης του Τοπικού Θεματικού Δικτύου Π.Ε.: «Οι σχολικοί κήποι της Δυτικής Θεσσαλονίκης» το σχολικό έτος 2014-2015 αναλαμβάνοντας να στηρίξει με εκπαιδευτικό υποστηρικτικό υλικό και επιμορφωτικά σεμινάρια το έργο των σχολικών ομάδων, που θα ενταχθούν στο Δίκτυο.

Το σκεπτικό ανάπτυξης του Δικτύου ήταν το πάζλ, που συνθέτει την εικόνα των σημερινών αύλειων χώρων των σχολικών μονάδων στη πλειοψηφία τους με χαρακτηριστική την έλλειψη πρασίνου, καθώς και το πρόβλημα της γενικότερης ανασφάλειας για την επάρκεια, αλλά και την ποιότητα των τροφών. Η ανάγκη για αυτάρκεια, που είναι πιο επίκαιρη στις μέρες μας από ποτέ, σε συνδυασμό με την ανάγκη αναβάθμισης των σχολικών χώρων, ώστε να μετατραπούν από αναξιοποίητους και αισθητικά υποβαθμισμένους χώρους -που εξυπηρετούν την ανάγκη των μαθητών/τριών για παιχνίδι και εκτόνωση, χωρίς να υπάρχει σύνδεση με τη μάθηση- σε αισθητικά και λειτουργικά βιώσιμους χώρους μάθησης και ανάπτυξης ήταν τα βασικά κίνητρά μας. Η ανάγκη αξιοποίησης του χώρου της σχολικής αυλής βασίζεται στη λειτουργία και χρήση του σχολικού κήπου ως εκπαιδευτικού μέσου κατάλληλου για την αποκατάσταση της επαφής των παιδιών με στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, τη βιωματική προσέγγιση και μάθηση σε πολλά πεδία, καθώς και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών στην κατασκευή και συντήρηση του.

Σκοπός του ΤΘΔ Π.Ε «Οι σχολικοί κήποι της Δυτικής Θεσσαλονίκης» ήταν να γίνει πεδίο συνεργασίας και εκπαίδευσης, γόνιμου προβληματισμού και ανταλλαγής ιδεών ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα πλεονεκτήματα του σχολικού κήπου και τις πρακτικές, που συνδέονται με τη λειτουργία του ως φυσικό χώρος έρευνας, ανακάλυψης, δημιουργίας, αλληλεπίδρασης με το φυσικό περιβάλλον, αλλά και ως δυναμικό πεδίο μάθησης μέσα από την πραγματική εμπειρία, που καλύπτει την ανάγκη για διδασκαλία, ψυχαγωγία, επαφή με τη φύση, αλληλεπίδραση, συνεργασία (παιδαγωγική, περιβαλλοντική και κοινωνική διάσταση του σχολικού κήπου). Βασική επιδίωξη ήταν να δημιουργηθεί ένα δίκτυο σχολικών μονάδων και συνεργαζόμενων φορέων, το οποίο θα αποτελεί πυρήνα εμπλοκής της σχολικής κοινότητας σε θέματα, που αφορούν το άμεσο σχολικό και τοπικό περιβάλλον στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία με όραμα ένα σχολείο ανοιχτό στην ζωή και την τοπική κοινωνία, που αξιοποιεί τις δυνάμεις της για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, προετοιμάζοντας τους περιβαλλοντικά και κοινωνικά ευαισθητοποιημένους και υπεύθυνους ενεργούς πολίτες.

Στους στόχους του Τοπικού θεματικού Δικτύου περιλαμβάνονται η αναβάθμιση του σχολικού και τοπικού περιβάλλοντος, η διατήρηση και προστασία του αστικού πρασίνου, η ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών, το πρασίνισμα των σχολείων και της τοπικής κοινότητας, η ανάπτυξη της κοινωνικής συμμετοχής και της συλλογικής δράσης, η συνεργασία εκπαιδευτικών μαθητών/τριών, γονιών, ειδικών, εμπλεκόμενων ομάδων και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το Δίκτυο δραστηριοποιείται στο πλαίσιο εκπόνησης προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς, όλων των ειδικοτήτων των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Συνεργαζόμενοι Φορείς με το Γραφείο Περιβαλλοντικής-Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης είναι εκπρόσωποι Δήμων, ΟΤΑ, η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή, ο ΕΓΛΟ Δήμητρα, ο Βοτανικός Κήπος Σταυρούπολης, ο Βοτανικός Κήπος Κρουσίων, το ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Φορέας Διαχείρισης λιμνών Κορώνειας Βόλβης, ειδικοί επιστήμονες, και άλλοι φορείς, που δραστηριοποιούνται σ’ αυτόν τον τομέα.

Στα πέντε χρόνια λειτουργίας του Δικτύου και σύμφωνα με τους στόχους, που είχαν τεθεί για την οργανωμένη επιστημονική και παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος και υποστήριξη των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων, ημερίδων, βιωματικών εργαστηρίων, επιμορφωτικών επισκέψεων σε χώρους, που είχαν σχέση με την ανάπτυξη του Δικτύου (επισκέψεις πεδίου) και θεματικών επιμορφωτικών συναντήσεων εργασίας (όπου έγινε διανομή παραδοσιακών σπόρων, ανταλλαγή εμπειριών, επίλυση προβλημάτων από ειδικούς επιστήμονες) με σκοπό την ενίσχυση των σχολικών ομάδων στη δημιουργία και συντήρηση σχολικού κήπου. Μεθοδολογικά, οι συμμετέχοντες στο ΤΔΠΕ είχαν την δυνατότητα να εντρυφήσουν σε μεθόδους βιωματικής προσέγγισης, διεπιστημονικής θεώρησης και ομαδικής εργασίας. Μέσω του ΤΔΠΕ τους δόθηκε η ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ συνεργαζόμενων σχολείων και επιχειρήθηκε άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία. Οι θεματικές ενότητες, που μελετήθηκαν στην διάρκεια των πέντε ετών λειτουργίας του Δικτύου είναι η γνωριμία των μαθητών/τριών με τα βασικά είδη της τοπικής χλωρίδας, η ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους σχετικά  με την αξία της καλλιέργειας φυτών, το ρόλο τους στο αστικό πράσινο και στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες (η περιβαλλοντική, διατροφική και θεραπευτική αξία των φυτών), η καλλιέργεια και παραγωγή με φυσικά μέσα μέρους των τροφών, που καταναλώνουν (λαχανικά, αρωματικά φυτά), η αξία της τροφής, της βιολογικής καλλιέργειας, της παραγωγής και κατανάλωσης τοπικών προϊόντων, η ανάγκη της διατήρησης των ντόπιων ποικιλιών και σπόρων, η δημιουργία-διαμόρφωση, συντήρηση και διατήρησή σχολικού κήπου σε συνεργασία με εμπλεκόμενους φορείς (γονείς, εκπαιδευτικοί, πολίτες).

Το Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης υποστηρίχθηκε με θέρμη από εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες. Η ανταπόκριση των σχολικών μονάδων και η συμμετοχή τους στο Δίκτυο ήταν μεγάλη. Στην συλλογική προσπάθεια μετείχαν δεκάδες σχολικές μονάδες, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί, χιλιάδες μαθητές/τριες. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί υλοποίησαν Προγράμματα Π.Ε. στη θεματική του σχολικού κήπου στα σχολεία τους με την υποστήριξη του δικτύου και το παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό. Η επικοινωνία και συνεργασία των μελών του δικτύου πραγματοποιήθηκε είτε στις δια ζώσης επιμορφωτικές συναντήσεις, είτε μέσω της ιστοσελίδας του δικτύου. Η υποστήριξη τoυ Τοπικού Δικτύου Π.Ε. έγινε με τη δημιουργία χώρου επικοινωνίας  μεταξύ των σχολείων του Δικτύου. Αναπτύχθηκαν συνεργασίες μεταξύ των εκπαιδευτικών του Δικτύου και των συμμετεχόντων στο δίκτυο σχολείων. Η δράση του Δικτύου και των συμμετεχόντων σχολείων τα 5 σχολικά έτη λειτουργίας του παρουσιάζεται στην ιστολόγιο του Τοπικού Δικτύου http://sxolikoskipos.weebly.com/.

Οι σχολικές μονάδες στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο Δίκτυο διαμόρφωσαν διάφορα είδη κήπων: κήπο λαχανικών, λουλουδιών, αρωματικών φυτών & βοτάνων (βασιλικός, μαϊντανός, δυόσμος, ρίγανη, θυμάρι, σέλινο, μέντα, λεβάντα, φασκόμηλο, χαμομήλι, μαντζουράνα, δάφνη, δενδρολίβανο, ευκάλυπτος κ.ά.), θάμνων κλπ. Οι σχολικοί κήποι της Δυτικής Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκαν σε σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος και της περιφέρειας, σε μικρούς και μεγάλους χώρους, στην αυλή του σχολείου ή σε γειτονικούς ελεύθερους χώρους, που παραχωρήσαν  οι  Δήμοι. Σε σχολικές μονάδες, που δε διέθεταν επαρκή χώρο για φύτευση στο έδαφος, οι κήποι αναπτύχθηκε σε μεγάλες γλάστρες, ζαρντινιέρες, παρτέρια (σταθερά ή μετακινούμενα), λάστιχα αυτοκινήτων και άλλους αυτοσχέδιους χώρους φύτευσης. Αποτιμώντας ποιοτικά την πενταετή λειτουργία του Δικτύου σύμφωνα με τη διαζώσης εμπειρία της Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την επίσκεψη στους σχολικούς κήπους, την επικοινωνία με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς και τις αξιολογήσεις στο τέλος κάθε σχολικού έτους, διαπιστώθηκε ότι επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι στόχοι, που τέθηκαν, όπως το πρασίνισμα των σχολικών μονάδων και η αισθητική αναβάθμισή τους, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, η αποκατάσταση της επαφής τους με το φυσικό περιβάλλον, η απόκτηση νέων γνώσεων με βιωματικό τρόπο και πρακτικών δεξιοτήτων, η συνεργατική μάθηση, η συλλογική δράση. ο σεβασμός στην τροφή και το περιβάλλον, η διατροφική αυτάρκεια, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και η σύνδεσή του με τη ζωή. Στο πλαίσιο του Τοπικού Δικτύου ήρθαν κοντά και συνεργάστηκαν εκατοντάδες εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες, γονείς, ειδικοί, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε συμμετοχικές δράσεις για την αναβάθμιση του σχολικού και τοπικού περιβάλλοντος. Και η προσπάθεια συνεχίζεται.

Ο κήπος μέσα στο καθημερινό σχολικό περιβάλλον αποτέλεσε πεδίο καθημερινών διδακτικών και μαθησιακών δραστηριοτήτων. Οι μαθητές/τριες, που απασχολήθηκαν στο σχολικό κήπο, μέσα από την ενεργητική συμμετοχή τους στη δημιουργία και συντήρηση του είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα φυτικά είδη της τοπικής χλωρίδας, να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά και να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη τους, να εξοικειωθούν με την παραγωγή υγιεινής τροφής με φυσικά μέσα, να συνειδητοποίησαν ότι η τροφή, που καταναλώνουν είναι τις περισσότερες φορές αποτέλεσμα εντατικής καλλιέργειας, να αναπτύξουν ενδιαφέρον για τη βελτίωση των διατροφικών τους συνηθειών τους. Παράλληλα  μέσω της βιωματικής εκπαίδευσης, της αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, της εργασία σε ομάδες της συνεργασίας εντός και εκτός της σχολικής μονάδας, έμαθαν να ανακαλύπτουν, να ερευνούν, να ενεργοποιούν τη δημιουργικότητά τους, ανέπτυξαν κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορά), πνεύμα συνεργασίας και δίαυλους επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία (ειδικούς επιστήμονες, γεωπόνους των Δήμων, γονείς, τοπική κοινωνία), έμαθαν να επιλύουν προβλήματα, να μοιράζονται ευθύνες (ακόμα και το καλοκαίρι οι κήποι ποτίζονταν),  να εμφανίζουν καλύτερη φυσική κατάσταση και υγεία, αυτοεκτίμηση (μέσα από τη βίωση της χαράς της διαμόρφωσης και συντήρησης του σχολικού κήπου), περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση (αίσθημα επικοινωνίας με τη φύση) και μέριμνα για το σχολικό περιβάλλον, που έχει ως αποτέλεσμα την εξέλιξή τους σε περιβαλλοντικά ευαίσθητους ενήλικες.  

Οι σχολικές μονάδες, που μετείχαν στο Δίκτυο, σχεδίασαν και πραγματοποίησαν πλήθος δράσεων με άξονες τις μεθόδους της Π.Ε.. Καταγράφηκε οργάνωση ανοιχτού μαθήματος στον σχολικό κήπο, ποικίλα σχέδια εργασίας, παιχνίδια αισθήσεων, θησαυρού, προσανατολισμού κ.ά. (όπου συμμετείχαν με φυσικό τρόπο παιδιά με διαφορετική καταγωγή, γλώσσα, κοινωνική προέλευση). Στο πλαίσιο των δράσεων, που αναπτύχθηκαν, οι μαθητές/μαθήτριες απέκτησαν γνώσεις και δεξιότητες για τον σχεδιασμό, τη φροντίδα και τη συντήρηση ενός σχολικού κήπου. Ανέλαβαν πρωτοβουλίες (επιλογή χώρου-φυτών-αισθητικός σχεδιασμός), έσπειραν, φύτευσαν, μεταφύτευσαν, δημιούργησαν μικρά σπορεία, θερμοκήπια με συλλογική εργασία, μοιράστηκαν εργαλεία, σπόρους, φυτά, φρέσκα λαχανικά. Μέσα από την εργασία στο σχολικό κήπο είδαμε μαθητές/μαθήτριες να αναλαμβάνουν ευθύνες και να ομορφαίνουν το χώρο του σχολείου τους, να φροντίζουν τα φυτά, να τα ποτίζουν, να τα σκαλίζουν, να έχουν αγωνία για την εξέλιξη τους, να περιγράφουν την ανάπτυξή τους, τον τρόπο καλλιέργειας, τη φροντίδα που χρειάζονται, να φωτογραφίζουν τις τέσσερις εποχές στο κήπο, να καταγράφουν αλλαγές. Να βάφουν με βούρτσες και μπογιές τον τοίχο του κήπου τους, να τοποθετούν πινακίδες με το όνομα του σχολικού κήπου ή τις ονομασίες των φυτών του, να γράφουν συνθήματα για τον κήπο τους. Να τον περιποιούνται συστηματικά, να αναπτύσσουν σεβασμό για το χώρο του σχολείου, υπευθυνότητα για τη διαμόρφωση & συντήρησή του. Να επισκέπτονται φυτώρια, κτήματα φυσικής καλλιέργειας, Υπηρεσίες Πράσινου στο Δήμο, κήπους (φυσικούς, οργανωμένους, βοτανικούς), πάγκους ντόπιων καλλιεργητών, μαγαζιά παραδοσιακών σπόρων. Να συνεργάζονται για καλύτερα αποτελέσματα  (ομάδες-ρόλοι π.χ. ομάδα ποτίσματος, σκαλίσματος, ξεβοτανίσματος). Να φτιάχνουν το δικό τους βιολογικό λίπασμα-κομποστ, να μαζεύουν την συγκομιδή από τον κήπο τους, να γεύονται τα προϊόντα της καλλιέργειάς τους, να τα μαγειρεύουν, να προσκαλούν τους γονείς. Να κάνουν πικ-νικ στον κήπο τους, να αποξηραίνουν βότανα και αρωματικά φυτά, να κάνουν συλλογές, να συνθέτουν φυτολόγια, βοτανολόγια. Να εκφράζονται δημιουργικά (ζωγραφική, κατασκευές, επιτραπέζια με εικόνες & γνώσεις από το σχολικό κήπο), να γράφουν κείμενα με εμπειρίες-εντυπώσεις από το σχολικό κήπο, τραγούδια-ποιήματα-δρώμενα για τον κήπο, τα φυτά, τα λουλούδια, να δημιουργούν περιβαλλοντικές γωνιές μέσα στη τάξη, όπου εκθέτονται οι φωτογραφίες, οι κατασκευές, τα project, να οργανώνουν εκδηλώσεις αφιερωμένες στο σχολικό κήπο θεατρικά και τραγούδια. Υπήρξαν σχολικοί κήποι, που λειτούργησαν και τα πέντε χρόνια λειτουργίας του Δικτύου, σχολικοί κήποι, που υποστηρίχτηκαν περισσότερο ή λιγότερο από την τοπική κοινωνία και τους δήμους-Τοπική Αυτοδιοίκηση, κήποι στους οποίους λειτούργησαν κομποστοποιητές για ανακύκλωση οργανικών υπολειμμάτων και υπολειμμάτων του κήπου, ακόμα και θερμοκήπια. Πρωτότυπες δράσεις, που αναπτύχθηκαν από σχολεία στο πλαίσιο του Τοπικού Δικτύου, ήταν σχολικός συνεταιρισμός, παζάρι με τα βιολογικά προϊόντα του σχολικού κήπου (στήθηκαν πάγκοι που πωλούσαν τα προϊόντα του σχολικού κήπου με τα έσοδα να χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του σχολείου), συν-καλλιέργειες (λαχανικά εποχιακά και αρωματικά βότανα δίπλα στα καλλωπιστικά, για να προσελκύουν ωφέλιμα έντομα και να απωθούν τα βλαβερά). Υπήρξαν ακόμα κήποι, που αξιοποίησαν τα προϊόντα τους και πρόσφεραν στους μαθητές, αλλά και στους άλλους ενισχύοντας κατά αυτόν τον τρόπο το αίσθημα αλληλεγγύης, αυτάρκειας και σεβασμού. Η ανάδειξη της επιχειρηματικότητας με τη συγκομιδή των προϊόντων του σχολικού κήπου και τη διάθεσή τους στους/στις μαθητές/μαθήτριες ή την προσφορά τους σε πρόσφυγες ή στο κοινωνικό παντοπωλείο ήταν ένα ακόμα βήμα ακόμα για τους/τις μαθητές/τριες, πέρα από τη βιωματική προσέγγιση της καλλιέργειας και της ανάπτυξης των φυτών.

Η παιδαγωγική αξία του σχολικού κήπου είναι μεγάλη και τα οφέλη, που προκύπτουν από την εμπλοκή των μαθητών/τριών πολλά. Στο καθημερινό σχολικό περιβάλλον ο σχολικός κήπος μπορεί και πρέπει να γίνει πεδίο καθημερινών μαθησιακών δραστηριοτήτων, «ζωντανό» εργαστήρι μάθησης προσφέροντας στους/στις μαθητές/μαθήτριες εμπειρίες πραγματικής ζωής καθιστώντας τους  συμμέτοχους στη μαθησιακή διαδικασία. Ο σχολικός κήπος, προσανατολισμένος στην εκπαίδευση για την αειφορία, δίνει τη δυνατότητα για διαθεματική, ολιστική και συνεργατική μάθηση, συμβάλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υιοθέτηση ενός αξιακού υπόβαθρου απαραίτητου για τη διαχείρισή του. Σε επικοινωνιακό επίπεδο η ενασχόληση στον σχολικό κήπο προάγει την κοινωνική ζωή, ενδυναμώνει την αυτοεκτίμηση και τις σχέσεις αλληλεπίδρασης μέσα στη μαθητική κοινότητα. Η λειτουργία του σχολικού κήπου κάνει τους/τις μαθητές/τριες ικανούς να εκτιμούν την ομορφιά του πρασίνου και η χρησιμότητα ενός κήπου, να αποφεύγουν την κατασπατάληση φυσικών πόρων (κυρίως του νερού), να διαχειρίζονται δυσκολίες, να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα. Δίνεται η δυνατότητα για ουσιαστική διαμαθητική επικοινωνία, αμβλύνονται οι συγκρούσεις, υποχωρεί η βία, αναπτύσσεται θετική αλληλεξάρτηση και αλληλεγγύη, που είναι αποτέλεσμα των κοινών στόχων. Αναπτύσσεται η διάδραση μαθητών/τριών και ενηλίκων, αναφύονται αξίες ζωής, όπως ο σεβασμός, η αλληλεγγύη, η συνεργασία, η υπευθυνότητα. Τα μέλη της σχολικής κοινότητας και οι γονείς διδάσκονται την έννοια της αειφορίας και την αξία της διατροφικής αυτάρκειας. Οι σχολικοί κήποι συνδέουν αξίες της αειφορίας με τις καθημερινές επιλογές. Ο/η μαθητής/μαθήτρια, που καλλιεργεί σήμερα στον σχολική κήπο, έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να εξελιχθεί σε έναν/μια ενεργό και συνειδητοποιημένο πολίτη και καταναλωτή.Η εμπλοκή στο Τοπικό θεματικό Δίκτυο ενεργοποίηση βελτιωτικές αλλαγές σε σχολικές μονάδες και την ευρύτερη τοπική κοινότητα. Οι σχολικές μονάδες πρασίνισαν, αναβάθμισαν τον αύλειο χώρο τους και άνοιξαν τος πόρτες τους στον έξω κόσμο ξεφεύγοντας από τον τυπικό εκπαιδευτικό μόνο ρόλο τους με εκπαιδευτικούς, μαθητές/μαθήτριες και γονείς να συνεργάζονται σε συλλογικές δράσεις που συνδέονται με τη ζωή της σχολικής και τοπικής κοινότητας, να αποφασίσουν και να εφαρμόζουν πρακτικές αειφορικής διαχείρισης του περιβάλλοντος στο σχολείο, στη γειτονιά, στον τόπο τους.Τα οφέλη των σχολείων από τη συμμετοχή τους στο Δίκτυο συνοψίζονται στην 1) ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών και η σταδιακή τους εξέλιξη σε περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους ενήλικες που μεριμνούν και ενδιαφέρονται για το περιβάλλον τους 2) ευαισθητοποίηση σε θέματα βιωσιμότητας του περιβάλλοντος διαμόρφωση θετικών συμπεριφορών απέναντι στο αστικό πράσινο, τη διατήρηση συντήρηση και προστασία του 3) προώθηση της συμμετοχής σε κοινές δράσεις με συνεργασία μαθητών/τριών γονιών εκπαιδευτικών, τοπικής κοινωνίας, φορών, εμπλεκόμενων ομάδων για τη βελτίωση του σχολικού και τοπικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.Τα οφέλη των σχολείων από τη συμμετοχή τους στο Δίκτυο συνοψίζονται στην 1) ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών και η σταδιακή τους εξέλιξη σε περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους ενήλικες που μεριμνούν και ενδιαφέρονται για το περιβάλλον τους 2) ευαισθητοποίηση σε θέματα βιωσιμότητας του περιβάλλοντος διαμόρφωση θετικών συμπεριφορών απέναντι στο αστικό πράσινο, τη διατήρηση συντήρηση και προστασία του 3) προώθηση της συμμετοχής σε κοινές δράσεις με συνεργασία μαθητών/τριών γονιών εκπαιδευτικών, τοπικής κοινωνίας, φορών, εμπλεκόμενων ομάδων για τη βελτίωση του σχολικού και τοπικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.


 Η Βασιλική Ιππέκη, Δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Α.Π.Θ.), είναι Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης.