Περιβαλλοντικά Προγράμματα στο Σχολείο

Τεύχος: 12 (57)

  • Χάρη στα περιβαλλοντικά προγράμματα που εκπονήσαμε την προηγούμενη χρονιά, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το περιβάλλον. Αφορμή στάθηκε η πρόσκληση για συμμετοχή στο Διαγωνισμό Έκφρασης και Δημιουργίας που οργάνωσε και συντόνισε το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, με θέμα: “Παιδικά μολύβια για το περιβάλλον”. Στο Διαγωνισμό συμμετείχαμε και παρουσιάσαμε το παραμύθι με τίτλο: «στα όνειρα φανερώνονται οι αλήθειες»

Τεύχος: 8 (53)

Τεύχος: 7 (52)

  • Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό», το οποίο υλοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας , προσεγγίστηκε μέσα από καλλιτεχνικές δράσεις και τη μέθοδος της έρευνας - δράσης. Οι μορφές τέχνης που αξιοποιηθήκαν ήταν η ζωγραφική, η λογοτεχνία με τη συγγραφή παραμυθιού, η ηχογράφηση του παραμυθιού σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό και η αναμετάδοσή του, η μετατροπή του παραμυθιού σε σενάριο, η παραγωγή ταινίας μικρού μήκους και τέλος η οργάνωση τελετής λήξης του σχολικού έτους από την περιβαλλοντική ομάδα, που περιελάμβανε παρουσιάσεις δράσεων, χορό, τραγούδι και προβολή της ταινίας. Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του προγράμματος, προκειμένου να αξιολογείται και να ελέγχεται η αποτελεσματικότητα ή η αποδοτικότητα κάθε δράσης, υιοθετήθηκε το μοντέλο της έρευνας - δράσης, η οποία επιτρέπει τη διερεύνηση της βήμα προς βήμα διαδικασίας, ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση και να επιφέρονται βελτιώσεις και αναπροσαρμογές. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συγκεκριμένη έρευνα - δράση ήταν το ημερολόγιο, η παρατήρηση και οι συνεντεύξεις σε μαθητές.
  • Στο τέλος κάθε χρονιάς, οι υπεύθυνοι περιβαλλοντικών προγραμμάτων καλούνται να παραδώσουν το υλικό που έφτιαξαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (τελικό προϊόν) καθώς επίσης την τελική έκθεση του περιβαλλοντικού. Σε αυτό το έγγραφο φαίνεται ευκρινώς η προτροπή για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος (βλ. ενότητα «παρουσίαση περιβαλλοντικού») καθώς επίσης η ανάγκη για αξιολόγηση του (βλ. ενότητα: «τρόπος αξιολόγησης του προγράμματος»).

Τεύχος: 6 (51) - 2014

  • Μπορεί μία εκδήλωση παρουσίασης εργασιών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών στο τέλος της χρονιάς, πέρα από την ικανοποίηση και χαρά των συμμετεχόντων, να δράσει εκπαιδευτικά και να επηρεάσει τους προσκεκλημένους ενήλικες; Μπορεί η Π.Ε. να υπερβεί τα όρια του σχολείου και να συνδεθεί με την κοινωνική πραγματικότητα που είναι και το ζητούμενο; Σε αυτό το άρθρο καταγράφουμε το χρονικό μίας εκπαιδευτικής δράσης Π.Ε., προϊόν συνεργασίας Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας, που έγινε προσπάθεια αυτής της σύνδεσης με την αφορμή του δημοψηφίσματος για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη.
  • Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού πρόγραμματος «We can change the World! It Needs it!” οι Έφηβοι Εθελοντές (Volunteens) του Π.Π.Σ.Π.Θ. εστιάζοντας στους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Οικονομία – Περιβάλλον – Κοινωνία, τον Ιανουάριο 2014 ολοκλήρωσαν τη μελέτη της κλιματικής αλλαγής, και το πρόβλημα που θεωρήθηκε σημαντικότερο για την πόλη της Θεσσαλονίκης ήταν η ατμοσφαιρική ρύπανση. Αποφασίζουν να δράσουν και σχεδιάζουν, οργανώνουν, υλοποιούν δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών για την μετακίνηση στην πόλη έτσι ώστε να μειωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Οι δράσεις κορυφώνονται τη βδομάδα Εθελοντισμού 2014 με τρίωρη δράση «Επιπτώσεις Κλιματικής Αλλαγής: ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ» την οποία οργανώνουν, και συντονίζουν οι Vοlunteens ενώ όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου συμμετέχουν ομαδοσυεργατικά σε αλληλεπιδραστικές εισηγήσεις και βιωματικά εργαστήρια στο χώρο του σχολείου. Η αξιολόγηση της δράσης αναδεικνύει μια πολλά υποσχόμενη πρόταση βιωματικής μάθησης εναλλακτικού τρόπου συνεργατικής μάθησης των εφήβων.
  • Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου υλοποίησε τη διετία 2012-14, πρόγραμμα Σχολικής Σύμπραξης Comenius με τίτλο "Landmarks and Monuments". Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου τους και να εκτιμήσουν την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών πολιτισμών καθώς και την αξία της διαφορετικότητας. Επιπλέον, απέβλεπε στην καλλιέργεια της «υπευθυνότητας στην ιδιότητα του πολίτη» και στη δημιουργία πολιτών που θα συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τεύχος: 5 (50) - 2014

  • Με το κείμενο αυτό παρουσιάζουμε το σχολικό πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (2012-2013) που υλοποιήθηκε σε 25 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Αττικής. Μελετήσαμε ένα καταναλωτικό προϊόν διαχρονικά, ξεκινώντας από το παρόν και τη χρήση του, και διερευνήσαμε τα στάδια που έχουν προηγηθεί αλλά και αυτά που έπονται αυτής. Επιπλέον με τη βοήθεια Μουσειοσκευής, εξετάσαμε βιογραφικά και βιωματικά το προϊόν και τους ανθρώπους που εμπλέκονται μ’ αυτό, από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Η μεθοδολογία του προγράμματος βασίστηκε στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης με βιωματικές μορφές, στην εποπτικοποίηση των φυσικών φαινομένων, στην αφήγηση, τη συνέντευξη, τη μουσειοσκευή και την προσομοίωση. Η ανάλυση της δομής των αφηγήσεων των μαθητών/τριών σε συνδυασμό με την Ανάλυση του Κύκλου Ζωής (ΑΚΖ) ενός προϊόντος αποτέλεσαν εργαλεία ποιοτικής έρευνας για την αξιολόγηση του προγράμματος.

Τεύχος: 4(49) - 2013

Εγγραφή στο Περιβαλλοντικά Προγράμματα στο Σχολείο