Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Τεύχος: 18 (63)

  • Η δυναμική των πόλεων και τα οικολογικά σπίτια είναι τα θέματα, που απασχόλησαν την Περιβαλλοντική Ομάδα του σχολείου μας στη διάρκεια της προηγούμενης σχολικής χρονιάς. Η προσέγγιση του θέματος έγινε μέσα από βιβλιογραφική και διαδικτυακή έρευνα, μέσα από την προσωπική τους εμπειρία και μέσα από την τέχνη. Στόχος του προγράμματος ήταν να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες την πόλη τους, να την αντιληφθούν ως σύστημα και να εκφράσουν τη δική τους άποψη για την αειφορική πόλη του μέλλοντος.

Τεύχος: 2 (47)

  • Η εργασία αυτή αφορά στη Φιλοσοφία της Φύσης στην Αρχαία Ελλάδα, ξεκινώντας από τη μυθολογία των Αρχαίων Ελλήνων και συνεχίζοντας στους Προσωκρατικούς και στους Στωικούς Φιλοσόφους. Διερευνήσαμε τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, και ευρύτερα τον τρόπο σκέψης και ζωής των Αρχαίων Ελλήνων και αναδείξαμε στοιχεία και αξίες των Αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων σε σχέση με τη φύση.
  • Η παρούσα εργασία αφορά την παρουσίαση ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, που υλοποιήθηκε στο Γενικό Εκκλησιαστικό Λύκειο Νεαπόλεως Θεσσαλονίκης κατά τη σχολική χρονιά 2011-2012. Το πρόγραμμα έχει τίτλο: «Η χειροτεχνία και η χειρωνακτική εργασία στο χώρο της Εκκλησίας» και εκπονήθηκε από τους μαθητές της Β΄ Λυκείου από τον Δεκέμβριο του 2011 έως τον Μάιο του 2012. Γενικός σκοπός του προγράμματος ήταν να προσεγγίσουν και να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σχέση ανθρώπου – φύσης – πολιτισμού – Εκκλησίας. Ο σκοπός αυτός συνάδει με τη γενική αρχή της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπως αυτή προκύπτει από τις διεθνείς διασκέψεις για την περιβαλλοντική εκπαίδευση: «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι η διαδικασία αναγνώρισης αξιών και διασαφήνισης εννοιών, ώστε να αναπτυχθούν οι ικανότητες και οι στάσεις οι απαραίτητες για την κατανόηση και εκτίμηση των σχέσεων ανάμεσα στον άνθρωπο, στον πολιτισμό του και το φυσικό του περιβάλλον». Η παρούσα εργασία έχει στόχο να αναδείξει πτυχές μιας εφαρμογής της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Τεύχος: 1 (46)

  • Στη σημερινή εποχή οι μαθητές των σχολείων της Β/θμιας εκπαίδευσης αλλά και κατόπιν, όσοι απ’ αυτούς αποφοιτήσουν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση εισέρχονται σε ένα αβέβαιο μέλλον εξαιτίας του ταχύτατα μεταβαλλόμενου κοινωνικού και οικολογικού περιβάλλοντος. Σ’ αυτό το περιβάλλον χρειάζονται την προσαρμοστικότητα, την ευρηματικότητα και την αυτονομία αλλά κυρίως την πίστη σε αντικειμενικές αξίες σχετικά με την ανθρώπινη ζωή αλλά και με την ζωή στον πλανήτη μας γενικότερα.

  • Η καινοτόμος δράση αφορά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του περιβαλλοντικού προγράμματος: «Νερό, πηγή ζωής» από τον εκπαιδευτικό Σπινθηρόπουλο Χαράλαμπο και τους/τις μαθητές/τριες του Δ1΄ τμήματος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου – Κορδελιού, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2010 – 11. Το πρόγραμμα διαρθρώθηκε σε επιμέρους ενότητες - υποθέματα, οι οποίες σε γενικές γραμμές αφορούσαν: α) στον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τη σπατάλη νερού στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, β) στις επιπτώσεις που έχει, στο περιβάλλον και τον άνθρωπο, η αλόγιστη διαχείριση του νερού (λειψυδρία), γ) στους τρόπους εξοικονόμησης του δ) στα προβλήματα που δημιουργούνται από τη ρύπανση – μόλυνση των επιφανειακών και υπόγειων νερών, ε) στην ατομική και συλλογική ευθύνη, αλλά και στις δυνατότητες που διαθέτει ο άνθρωπος για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ρύπανσης στ) στα οφέλη που προκύπτουν από τη σωστή διαχείριση του νερού τόσο σε οικολογικό επίπεδο (προστασία περιβάλλοντος - υγρότοπων - χλωρίδας - πανίδας) όσο και σε σχέση με την υγεία και την ποιότητα ζωής του ανθρώπου.
  • Η Περιβαλλοντική Ομάδα του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, για το σχολικό έτος 2011-2012, επέλεξε να ασχοληθεί με το θέμα «Εθελοντισμός, στάση ζωής». Αφορμή ήταν το γεγονός ότι το 2011 ανακηρύχθηκε διεθνές έτος εθελοντισμού. Σκεφθήκαμε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε τους άλλους αλλά εμείς οι ίδιοι να αφυπνιστούμε και να αναλάβουμε ενεργά δράσεις.
  • Με αφορμή την ενότητα «Μες στο Μουσείο» απ’ το βιβλίο της Γλώσσας Β΄ Δημοτικού ασχοληθήκαμε εκτενέστερα με τα είδη μουσείων και δώσαμε βαρύτητα στο Λαογραφικό μουσείο. Μόλις τελειώσαμε την ενότητα οργανώσαμε μία μικρή λαογραφική έκθεση στην αίθουσά μας. Οι μαθητές έφτιαξαν χειροποίητες προσκλήσεις και κάλεσαν τους γονείς τους για το επόμενο μεσημέρι.
Εγγραφή στο Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης