Τεύχος 19 (64)

ΤΕΥΧΟΣ 19/64

της σύνταξης

  • Οι δυστοπικές ταινίες καταστροφής ίσως έχουν περιγράψει αυτό που ζήσαμε, που ζούμε σήμερα. Απώλειες, πόνο, πολύ πανικό και φόβο και με απρόβλεπτες τις εξελίξεις, εξαιτίας ενός “αόρατου εχθρού”, του κορωνοϊού. Η ζωή έρχεται να αντιγράψει την τέχνη; φαίνεται πως ο κινηματογράφος δεν είναι μόνο θεαματικός, αλλά γίνεται πολλές φορές και προφητικός, ίσως γιατί το παρελθόν εμπεριέχει εν δυνάμει το μέλλον του ή καλύτερα τα δυνητικά μέλλοντα του.

Άρθρα με κρίση

  • Η παρούσα εργασία μελετά τις έννοιες αειφορία και αειφόρο σχολείο και την εφαρμογή των αρχών τους στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην κοινότητα. Ειδικότερα μελετά το αειφόρο σχολείο ως καινοτόμο οργανισμό μάθησης και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η σχολική ηγεσία προς την κατεύθυνση εφαρμογής της αειφορίας. Μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης και ανάλυσης εννοιών αναζητά απαντήσεις στα ερωτήματα: Σε ποιες αρχές της αειφόρου εκπαίδευσης πρέπει να στηριχτεί ο ανασχεδιασμός της σχολικής μονάδας, ώστε να επιτευχθεί η διασύνδεσή της με την κοινότητα; Μπορεί το αειφόρο σχολείο να επιφέρει αλλαγές στην εμπλεκόμενη κοινότητα και προς ποια κατεύθυνση οδηγούν αυτές οι αλλαγές; Ποιος ο ρόλος της σχολικής ηγεσίας στον προσανατολισμό της εκπαίδευσης προς την αειφορία; Ποια η μορφή και ποια τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διακρίνουν τη σχολική ηγεσία ώστε να χαρακτηριστεί αειφόρος;
  • Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) αποτελεί μια εκπαιδευτική καινοτομία που σκοπό έχει την εισαγωγή μιας διαφορετικής οπτικής στο σημερινό σχολείο σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας, οικονομίας και πολιτισμού, μέσα από την οποία θα διαμορφωθούν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι καθοριστικός στην εισαγωγή αυτής της οπτικής. Στόχοι της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση γνώσεων, στάσεων και απόψεων των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπ/σης του Ν. Ηρακλείου, σχετικά με την ΕΑΑ. Στην εμπειρική έρευνα, συμμετείχαν 149 εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιλέχθηκαν με τυχαία κατά συστάδες δειγματοληψία και η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίου. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες προσεγγίζουν σε ικανοποιητικό βαθμό την έννοια της Αειφόρου Ανάπτυξης, πιστεύουν σε μεγάλο βαθμό στο όραμα του κοινωνικού μετασχηματισμού (Δημοκρατία, Δικαιοσύνη, Κοινωνική Ευθύνη, Ανεκτικότητα, Διαγενεαλογική Αλληλεγγύη) που κομίζει η ΕΑΑ, καθώς και στην εφαρμογή της στην εκπαιδευτική πράξη με διάχυση σε όλα τα αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος. Η χρησιμότητα της παρούσας έρευνας έγκειται στη δυνατότητα μελλοντικής αξιοποίησης των ευρημάτων της στον σχεδιασμό επιμορφωτικών προγραμμάτων για την EAA.

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο

  • Κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019 στο Γυμνάσιο Μακροχωρίου Ημαθίας υλοποιήθηκε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο «Τα σκουπίδια κύκλους κάνουν στην αυλή μας». Στην περιβαλλοντική ομάδα συμμετείχαν 21 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου με σκοπό την ανάπτυξη δράσης μετά από την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο θέμα της ανακύκλωσης. Από τις πρώτες κιόλας συναντήσεις διαπιστώθηκε ο ενθουσιασμός και η διάθεσή τους να συμβάλουν δημιουργικά στην πραγμάτωση των στόχων της ομάδας. Μετά από πολλές και ποικίλες προτάσεις η ομάδα ονομάστηκε «Τα πράσινα βελάκια», ενώ δόθηκαν πρωτότυπα ονόματα και στις υποομάδες που προέκυψαν.
  • Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου Κορδελιού, ένα πολύ «ζωντανό» σχολείο στη δυτική πλευρά της πόλης της Θεσσαλονίκης, εκδίδει κάθε χρόνο ένα δεκαεξασέλιδο έντυπο, σαν σχολική εφημερίδα, με τον τίτλο: «Μαθητικά νέα2». Μαθητές ως μικροί δημοσιογράφοι γράφουν σύντομα και περιεκτικά κείμενα από δραστηριότητες που αναπτύσσουν ή ιδέες που επεξεργάζονται. Την περυσινή χρονιά οι μαθητές του τμήματος Στ1 υλοποιήσανε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα «Διαχείριση Ενέργειας και Περιβαλλοντικά Προβλήματα» και στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος οργανώσανε και τη ραδιοφωνική εκπομπή «Μια ανάσα για το Κορδελιό» την οποία και κοινοποιήσανε στο περιοδικό μας.

ΚΠΕ

  • Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε κάθε άλλο ενδιαφερόμενο μια συλλογή εκπαιδευτικών παιχνιδιών (serious games) για την κλιματική αλλαγή, που συνδιαμορφώθηκαν από τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ και τέσσερις φοιτήτριες/τές του Worcester Polytechnic Institute (WPI) στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης στο ΚΠΕ. Τα παιχνίδια δοκιμάστηκαν με πλήθος μαθητών, κυρίως γυμνασίου, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα του ΚΠΕ για την κλιματική αλλαγή με τίτλο «Το κλίμα αλλάζει!

Κοινωνία και Περιβάλλον

  • Η περιβαλλοντική εκπαίδευση υποδεικνύει την ανακάλυψη του περιβάλλοντος ως μέσο για πιο αποτελεσματική μάθηση. Μαζί με την πληροφόρηση, αποτελούν βασικά «ήπια» εργαλεία διαμόρφωσης περιβαλλοντικής πολιτικής. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων υπαλλήλων και κατοίκων του Δήμου Θεσσαλονίκης σε προτάσεις που αφορούν στην υλοποίηση κατάλληλης πολιτικής για το «πράσινο» που φύεται εντός και πέριξ του εν λόγω Δήμου, καθώς και η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με την υλοποίηση σχετικών δράσεων και δραστηριοτήτων.
  • Η σύγκριση μεταξύ κλίματος και άνεσης, αποτελεί βασικό στάδιο για την εφαρμογή της ενεργειακής αποδοτικότητας στα κτήρια. Αυτή η σύγκριση καθορίζει τις στρατηγικές σχεδιασμού, που ταιριάζουν καλύτερα σε ένα συγκεκριμένο κλιματικό πλαίσιο, αλλά και σε επίπεδο αρχιτεκτονικής πολυπλοκότητας. Πολλοί παράγοντες συνηγορούν στην εξεύρεση λύσεων για την ορθολογικότερη κατανάλωση ενέργειας στα κτήρια και στην αξιοποίηση ήπιων μορφών ενέργειας. Η οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη, έχει ως αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό ενεργειακών αναγκών. Ειδικά με τη διαρκή βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, η κατανάλωση ενέργειας για τη λειτουργία κτηρίων, συνεχώς αυξάνει.

Ενημέρωση από το Δ.Σ. της ΠΕΕΚΠΕ

Βιβλιοπαρουσίαση