"Τα παιδιά συμμετέχουν" του Roger Hart, Εκδόσεις Επίκεντρο, 2011

Θεωρία και πρακτική της εμπλοκής παιδιών στην ανάπτυξη της κοινότητας και τη φροντίδα του περιβάλλοντος 

(επιμέλεια: Κωνσταντίνα Ταμουτσέλη)

 

Με την επιλογή της Ντίνας Ταμουτσέλη να μεταφραστεί στα ελληνικά το βιβλίο του Rogert A. Hart «Τα παιδιά συμμετέχουν», έρχεται στην εκπαιδευτική πραγματικότητα ένα εξαιρετικό βιβλίο, που μπορεί να ενδυναμώσει και να στηρίξει τους εκπαιδευτικούς, που με τις διδακτικές προσεγγίσεις και επιλογές  τους, μπορούν να δώσουν τη δύναμη στα παιδιά, στα σχολεία και την τοπική κοινότητα,  μέσα από τη συνεργασία,  τη συμμετοχικότητα και τη δράση, να συμβάλλουν στην αλλαγή της κοινωνικής και περιβαλλοντικής πραγματικότητας τους,  για ένα πιο βιώσιμο μέλλον για όλους.

Είναι γνωστό ότι, η ανάπτυξη της δεξιότητας της  συμμετοχής και της δράσης είναι στην καρδιά των στόχων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε) και της Εκπαίδευσης για την Αειφορία,  για τη διαμόρφωση ενεργών  και υπεύθυνων πολιτών, που θα είναι ικανοί να επιλέγουν και να αποφασίζουν μέσα σε δημοκρατικές συνθήκες, για το μέλλον της κοινότητας τους.

  • Με ποιες οργανωτικές αρχές θα καλλιεργηθεί η αυθεντική και όχι η πλασματική συμμετοχή των παιδιών, αλλά ούτε και η χειραγώγηση τους;
  • Πως μέσα από τις συμμετοχικές διαδικασίες θα αναπτυχθεί η εικόνα για τον εαυτό τους, η αυτοπεποίθηση τους , η ανεκτικότητα και η ικανότητα  τους για επικοινωνία;
  • Πως σχεδιάζεται η εμπλοκή τους στην τοπική κοινότητα;
  • Ποιες διαφορές υπάρχουν στην ανάπτυξη της συμμετοχικότητας και της δράσης των παιδιών σε διαφορετικές κουλτούρες;

 Σε αυτά και άλλα ερωτήματα, προσπαθεί να απαντήσει ο Roger A. Hart στο βιβλίο του, με ένα πλήθος από παραδείγματα σε όλα τα μέρη του κόσμου, τόσο στις αναπτυγμένες όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες. Έτσι που το βιβλίο είναι περισσότερο ένας πρακτικός οδηγός, κατάλληλος για όσους συντονίζουν προγράμματα Π.Ε ή προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν  άτομα στην ανάγκη νέων τρόπων διακυβέρνησης των τοπικών κοινωνιών, με συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, ενίσχυσης της διαφάνειας και της υπευθυνότητας, στοιχεία που είναι ζητούμενα στους καιρούς που ζούμε.

Το βιβλίο διαιρείται σε τρεις μεγάλες ενότητες:

1η Ενότητα: Εισαγωγή – Βασικά θέματα

2η Ενότητα: Η συμμετοχή των παιδιών στη δράση

3η Ενότητα: Μεθοδολογία

 και ακολουθεί μια πλούσια βιβλιογραφία.

Δέσποινα Σουβατζή