Η έρευνα του εκδοτικού οίκου Pearson (Economist) και η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας

 Στα συνοπτικά αποτελέσματα της έρευνας οι 40 χώρες κατατάσσονται σε 5 επίπεδα:

Η Ελλάδα μαζί με τη Χιλή και την Τουρκία ανήκουν στην τέταρτη και προτελευταία ομάδα της κατάταξης. Θα προσέξατε ότι καμία άλλη Ευρωπαϊκή χώρα δεν περιλαμβάνεται στην 4η και 5η ομάδα. 


Στην ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρεται ότι «η συγκεκριμένη έρευνα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου… Όπως περιγράψαμε στις προγραμματικές δηλώσεις τον Ιούλιο του 2012, επιδιώξαμε αλλαγές και μεταρρυθμίσεις με στόχο ….».

Ίσως διέφυγε της προσοχής της πολιτικής και εκπαιδευτικής ηγεσίας του Υπουργείου ότι από το 2012 ως το 2014 η Ελλάδα υποβαθμίστηκε κατά 2 θέσεις ενώ οι χώρες που βρίσκονται στην ίδια ομάδα είτε αναβαθμίστηκαν είτε παρέμειναν σταθερές. Από τις χώρες των μνημονίων η Ιρλανδία ανέβηκε 2 θέσεις ενώ η Πορτογαλία υποβαθμίστηκε κατά 1 θέση. Αν τα αποτελέσματα της έρευνας είναι αποδεκτά, τότε οι αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις των δύο τελευταίων χρόνων ή δεν απέδωσαν ή βρίσκονται σε λάθος κατεύθυνση.

Ενδεχομένως τα αποτελέσματα της έρευνας να δείχνουν την στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην οικονομική κατάσταση μιας χώρας και στο εκπαιδευτικό της σύστημα, ίσως όμως πρέπει να σταθούμε και σε ορισμένους επιμέρους δείκτες.

Ένας δείκτης αναφέρεται στη δυνατότητα των εκπαιδευτικών να λαμβάνουν αποφάσεις και να δρουν ελεύθερα σε τρεις τομείς που έχουν μεγάλη βαρύτητα στη δουλειά τους. Το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών, οι μέθοδοι διδασκαλίας και τα σχολικά συγγράμματα, οι μέθοδοι αξιολόγησης μαθητών και το περιεχόμενο των εξετάσεων. Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως το πλέον συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα από τη μελέτη των 40 χωρών. Ανύπαρκτα ή ελάχιστα τα περιθώρια αποφάσεων  των εκπαιδευτικών. Όλα καθορίζονται από την πολιτική ηγεσία. Ακολουθούν (με μικρότερο βαθμό συγκέντρωσης) η Τουρκία, το Μεξικό και η Βουλγαρία. Αν το πλέον συγκεντρωτικό σύστημα εκπαίδευσης (παγκοσμίως) εμφανίζει τόσο άσχημα αποτελέσματα ποιος φέρει την κύρια ευθύνη; Η πολιτική ηγεσία ή οι εκπαιδευτικοί; Τι υποστηρίζει το γραφείο τύπου του Υπουργείου;

Το 2013 η Ελλάδα στον κατάλογο της διεθνούς διαφάνειας του πολιτικού της συστήματος είχε χειρότερες επιδόσεις από τη Σενεγάλη, την Γκάνα, τη Ναμίμπια και τη Ρουάντα. Διακρίνετε κάποια συσχέτιση με τους δείκτες εκπαίδευσης;

 

Η έρευνα βρίσκεται στη διεύθυνση: http://thelearningcurve.pearson.com/reports/the-learning-curve-report-2014