"Αειφορία και Covid -19". (Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την κατανόηση της πανδημίας από τη σκοπιά της Εκπαίδευσης για την Αειφορία), των Θ. Αβδελλή, Α. Μανδρίκα, Κ. Μπαζίγου, Σ. Τριανταφύλλου, Εκδόσεις: Κ.Π.Ε Δραπετσώνας, Αθήνα 2021

-Ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος να προσεγγίσουμε παιδαγωγικά την πανδημία; Πώς θα το διδαχθούν αυτό οι μαθητές μας;

-Με τη συστημική προσέγγιση. Με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Που αναπτύσσεται μόνο συνεργατικά, μέσα από τη διαπραγμάτευση απόψεων ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας.

-Τι δεν αναδείχθηκε επαρκώς για την πανδημία; Ποιους τομείς της κοινωνίας επηρέασε σημαντικά; Ποιες κοινωνικές αντιδράσεις παρατηρήθηκαν που μάλλον δεν ήταν αναμενόμενες; Τι απαιτείται για την αντιμετώπιση της πανδημίας; Έχουμε εκπαιδευτικά εργαλεία εμείς οι εκπαιδευτικοί;

-Δεν αναδείχθηκε επαρκώς ότι οι αιτίες των πανδημιών βρίσκονται στην καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Συζητήθηκαν πολύ οι συνέπειες στον τρόπο εργασίας και στην οικονομία. Εμφανίστηκαν φαινόμενα παραπληροφόρησης και «θεωρίες συνωμοσίας». Για την αντιμετώπιση της πανδημίας χρειάζεται διεθνής συνεργασία, μη αποσπασματικές πολιτικές στη διαχείριση της κρίσης και η διασφάλιση των παγκόσμιων δημόσιων αγαθών. Ένα ιδιαίτερα γόνιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών είναι και οι 17 SDGs που αναδεικνύουν την αλληλεξάρτηση των ζητημάτων περιβάλλοντος, υγείας, κοινωνίας, οικονομίας και πολιτισμού.

Ο παραπάνω υποτιθέμενος διάλογος αναδεικνύει συνοπτικά ποιοι είναι οι τρεις κύριοι στόχοι και οι πέντε θεματικές ενότητες του εκπαιδευτικού υλικού «Αειφορία και COVID-19: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την κατανόηση της πανδημίας από τη σκοπιά της Εκπαίδευσης για την Αειφορία», που απευθύνεται σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου & Λυκείου και διασυνδέεται με τους διδακτικούς στόχους πολλών μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος όλων των τάξεων. Για τη δημιουργία του υλικού συνεργάστηκαν τέσσερις συνάδελφοι με σημαντική εμπειρία στον χώρο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία εφαρμόζοντας στην πράξη μια από τις θεμελιακές αξίες της αειφορίας που είναι η συνεργασία.

Οι πέντε θεματικές ενότητες του υλικού μελετούν την πανδημία λόγω της COVID-19 σε σχέση α) με το φυσικό περιβάλλον β) με τον τομέα της εργασίας και της οικονομίας γ) με το ζήτημα της παραπληροφόρησης και των συνωμοσιολογικών αντιλήψεων δ) με την ανάγκη για διεθνή συνεργασία και για διαχείριση της πανδημίας με όρους Παγκόσμιων Δημόσιων Αγαθών ε) με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης (SDGs). Η ανάπτυξη του υλικού γίνεται σε 17 υποενότητες και 52 φύλλα εργασίας.

Ο αναπτυγμένος κόσμος θεωρούσε ότι οι τελευταίες μεγάλες πανδημίες που άλλαξαν τη ζωή των ανθρώπων ανήκαν για πάντα στο μακρινό παρελθόν, κάτι που είχε ενισχύσει ένα είδος ψευδαίσθησης ότι είμαστε άτρωτοι και παντοδύναμοι. Οι αλυσιδωτές συνέπειες της πανδημίας στην κοινωνική, οικονομική και προσωπική ζωή, όχι μόνο διέψευσαν τον παραπάνω ισχυρισμό, αλλά απέδειξαν με επώδυνους τρόπους την αλληλεξάρτηση όχι μόνο των πολιτών αλλά και όλων των τομέων της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής.

Στο υλικό αυτό, η Εκπαίδευση για την Αειφορία προσφέρει όχι μόνο το θεωρητικό ερμηνευτικό πλαίσιο για την προσέγγιση των σύνθετων πτυχών της πανδημίας, αλλά  συνεισφέρει και στην παιδαγωγική προσέγγιση της πανδημίας με διδακτικά εργαλεία που βασίζονται σε συμμετοχικές διδακτικές τεχνικές διδασκαλίας και μάθησης. Τεχνικές που  καλλιεργούν στους/στις μαθητές/τριες σημαντικές δεξιότητες, όπως η κριτική και συστημική σκέψη, η επικοινωνία, η ενσυναίσθηση, η συνεργασία και θέτουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη υπεύθυνων και ενεργών πολιτών. Επομένως, το υλικό αποτελεί άσκηση κοινωνικής εκπαίδευσης με στόχο τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων δημοκρατικών πολιτών, οι οποίοι θα κάνουν δυνατή τη σημαντική αλλαγή που απαιτείται για τον μετασχηματισμό των κοινωνιών προς την αειφορία.

Το υλικό είναι αναρτημένο και διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons CC BY-NC-ND (Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0) στον σύνδεσμο: http://attik-old.pde.sch.gr/6pekes/index.php/psifiako-apothetirio/ekpaidefsi-gia-tin-aeiforia