Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία, Οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, της Μαρίας Δημοπούλου, Καλλιόπης Κύρδη & Ελένης Σβορώνου, Αθήνα 2018

Συγγραφέας: 

e- Έκδοση με την υποστήριξη: της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων & του Πολιτιστικού Ιδρύματος  Ομίλου Πειραιώς

Εξώφυλλο Ο οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι απόρροια των δύο πρώτων χρόνων εφαρμογής του ομώνυμου εκπαιδευτικού προγράμματος σε σχολεία της Αθήνας τα σχολικά έτη 2016-17 και 2017-18. Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάστηκε με το σκεπτικό ότι η αγωγή στις αξίες και τη φροντίδα της πόλης είναι απαραίτητη από την πρώτη σχολική ηλικία και κεντρικός του στόχος είναι να αγαπήσουν τα παιδιά τον αστικό χώρο που τους περιβάλλει και τα υπαίθρια γλυπτά που τον κοσμούν. Το πρόγραμμα αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων και συνεχίζει να υλοποιείται μέχρι και σήμερα από την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τα γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων της Α΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. Μάλιστα εξελίσσεται και έχει επεκταθεί και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε συνεργασία με τα γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων της Α΄ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, εστιάζοντας στη βαθμίδα αυτή στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της Αθήνας και στην τέχνη της τοιχογραφίας και του γκράφιτι. Αντίστοιχος οδηγός θα συνταχθεί και για τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με προτάσεις για την προσέγγιση του θέματος από τις σχολικές ομάδες και με αναφορά σε καλές πρακτικές από την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε γυμνάσια και λύκεια της Αθήνας.

Ο οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» στο πρώτο του μέρος περιλαμβάνει εισαγωγικά κείμενα και θεωρητικές προσεγγίσεις. Στο δεύτερο μέρος προτείνονται δραστηριότητες που καθοδηγούν τον/την εκπαιδευτικό και δίνουν ερεθίσματα στα παιδιά για να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη τους. Τα παιδιά μέσα από τις δραστηριότητες παρατηρούν, καταγράφουν και ανακαλύπτουν την αξία των υπαίθριων γλυπτών της Αθήνας, μαθαίνουν να προστατεύουν τον δημόσιο χώρο και προετοιμάζονται να γίνουν οι αυριανοί υπεύθυνοι κάτοικοι και ενεργοί πολίτες που νοιάζονται για την πόλη, την πολιτιστική κληρονομιά, τα δημόσια αγαθά και διεκδικούν ποιότητα ζωής σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Κατά την πορεία του προγράμματος τα παιδιά «υιοθετούν» ένα μνημείο, διερευνούν τη σύνδεση των μνημείων με την πόλη και την ιστορίας της, δημιουργούν ιστορίες για τα μνημεία και χρησιμοποιούν ποικίλους τρόπους έκφρασης για να τις αποδώσουν αξιοποιώντας εικαστικά ή οπτικοακουστικά μέσα, χοροκινητική έκφραση, δημιουργική γραφή. Στον οδηγό επισημαίνεται ότι οι προτεινόμενες δραστηριότητες είναι ενδεικτικές και κάθε σχολική ομάδα μπορεί να τις προσαρμόσει και να διαμορφώσει τη δική της προσέγγιση.  

Ο οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» σχεδιάστηκε για την πόλη των Αθηνών, οι δραστηριότητες όμως που προτείνονται μπορούν να αξιοποιηθούν σε οποιαδήποτε πόλη. Επίσης, αν και ο οδηγός απευθύνεται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πολλές από τις δραστηριότητες που προτείνονται μπορούν να εφαρμοστούν και σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Πατήστε εδώ για να δείτε τον οδηγό.


H Λένα Δημητριάδου είναι Αρχιτέκτων, MSc, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων ΔΔΕ Ημαθίας